Translate

Wednesday, July 2, 2008

KONGSI ILMU

Alhamdulillah, urusan pendaftaran untuk program Doktor Falasafah di UPM telahpun selesai dan saya perlu susun jadual harian semula mengambilkira kedudukan saya sekarang sebagai seorang yang "bersekolah" semula.Saya kena pastikan masa yang mencukupi untuk menumpukan perhatian dalam pengajian ini.Ia bukannya mudah,tetapi saya yakin dengan displin diri yang kuat,saya mampu untuk menguruskan masa dengan sebaik mungkin.Kita ada mempunyai 24 jam setiap hari untuk diagih-agihkan kepada perkara-perkara yang ingin kita lakukan.

Dalam hidup ini,kita kena cari ilmu dan jangan jemu-jemu untuk berbuat demikian. Kita bukannya sempurna dan perlu tingkatkan diri dan kongsikan ilmu yang ada.Jika kita ingin menjadi pemimpin,kita seharusnya lengkapkan diri dalam semua aspek.Harapan orang yang dipimpin terlalu tinggi terhadap pemimpin.Dunia sekarang jauh berbeza dengan zaman dahulu.Cabaran pun berbeza dan pendekatan untuk menyelesaikanya juga berbeza.Tahap pemikiran yang dipimpin pun sudah meningkat dan jangan pula orang yang memimpin ketinggalan dalam hal ini.

Secara peribadi,sebagai seorang yang dianggap pemimpin,banyak perkara yang perlu saya pelajari lagi dan harapan saya dengan mengambil keputusan "bersekolah" semula,ia mampu meningkatkan ilmu untuk dikongsi dengan mereka yang saya pimpin.

No comments: