Translate

Saturday, September 27, 2008

SALAM AIDILFITRI

SEPERTI lazimnya setiap tahun sempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri, saya mengadakan Jamuan Aidilfitri di kediaman kami di Desa Ria, Likas, Kota Kinabalu.

Pada kali ini, saya mengadakannya pada Jumaat (3 Oktober) mulai jam 7 malam hingga 9 malam.

Majlis diadakan secara sederhana khusus untuk ahli keluarga, saudara mara, jiran, kenalan dan kawan-kawan.

Saya merujuk majlis itu sebagai Jamuan Aidilfitri dan bukan Rumah Terbuka sebagaimana kebiasaan disebut, tetapi konsep dan matlamatnya adalah sama, iaitu untuk kita saling mengeratkan hubungan silaturahim antara satu sama lain.

Bagi saya, pada musim-musim perayaan seperti Aidilfitri inilah kita harus mengambil kesempatan untuk terus menyuburkan ikatan kekeluargaan, persaudaraan dan persahabatan yang sedia terjalin selain bermaaf-maafan terhadap sebarang kesilapan yang mungkin berlaku tanpa sengaja dan tanpa disedari.

Dengan mengadakan jamuan secara santai, dan dalam kelompok yang tidak begitu besar, kemesraan lebih dirasakan kerana dapat bercerita dan berbual-bual tanpa segan. Jamuan sedemikian mungkin juga boleh disebut sebagai jamuan muhibah.

Sempena menyambut kedatangan 1 Syawal ini, marilah kita sama-sama menghayati mesej Aidilfitri dan menjadikannya sebagai masa untuk bermaaf-maafan selain membersihkan diri daripada sebarang sifat dan perangai buruk – seperti hasad dengki, prasangka dan fitnah.


Akhirnya, saya dan seluruh keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin!

No comments: