Translate

Wednesday, September 2, 2009

FACEBOOK GELOMBANG BARU DUNIA ICT


SEBENARNYA saya sudah lama mahu `join' Facebook (fb) dan tanya anak saya, Hafez, yang berumur 12 tahun. Dia kata, fb untuk orang muda remaja saja dan sebenarnya dia memang sudah daftar di fb. Jadi sayapun tidak join Tetapi baru-baru ini, ada kawan-kawan menyarankan supaya saya masuk fb. Maka saya pun register sendiri dan terperanjat mendapati ramai juga orang politik dan kawan-kawan lama, termasuk dari media sudah join fb.

Kini telah menjadi kebiasaan dan kemestian bagi saya untuk melayari fb setiap kali ada kelapangan. Malahan, saya juga kini seperti "ketagih" mengambil gambar menggunakan telefon bimbit Blackberry dan kemudian muatkan gambar tersebut ke dalam fb dengan serta-merta.

Beberapa hari lepas, ketika menghadiri majlis berbuka puasa yang dihadiri YAB Ketua Menteri Sabah di Beaufort, saya mengambil gambar acara tersebut dan terus memuatkannya dalam fb.

Begitu juga sewaktu sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 peringkat negeri Sabah yang diadakan di Kompleks Sukan Likas, saya mengambil gambar di situ dan langsung memasukkannya ke dalam fb.

Saya melihat fb telah menjadi wadah interaksi masyarakat dari seluruh pelosok bumi dan pelbagai latarbelakang. Macam-macam kisah, cerita dan idea dipaparkan dan dikongsikan, yang kemudian mengundang reaksi secara spontan.

Ada yang mengetengahkan idea secara serius, ada yang sinis dan tidak kurang yang berbunga-bunga bahasanya.

Saya biasanya memuatkan petikan kata-kata hikmah dalam Bahasa Inggeris ke dalam fb dan berasa gembira kerana sering mendapat reaksi yang pelbagai. Itu tandanya masyarakat bersikap responsif pada keadaan.

Fb kini telah menular sebagai demam di negara kita. Ramai orang sudah demam fb. Kalau kita tengok, awal subuh selepas bersahur, akan kelihatan ramai orang sudah online.

Fb adalah wadah interaksi yang bagus. Ia menjadi medan perbincangan, mengasah minda untuk berfikir mengenai macam-macam hal. Juga mengeratkan jalinan muhibah kerana rata-rata yang kita masukkan dalam rangkaian fb adalah kalangan orang yang dikenali. Kita boleh `jejak kasih' dan mencari kawan-kawan lama menerusi fb.

Melalui fb, kita tahu perkembangan terkini kawan-kawan dan juga mereka yang related dengan kita. Kita juga mendapat maklumat terkini mengenai pelbagai perkara.

Selain fb, dua lagi wadah interaksi yang turut diminati sekarang ialah Twitter di mana saya turut mendaftar dan satu lagi, MySpace. Seperti juga fb, Twitter dan MySpace adalah percuma dan boleh menjadi rangkaian menyampaikan maklumat yang pantas.

Fb dan Twitter saya kendalikan sendiri. Jadi, mudah bagi saya memilih dan menapis mereka yang mahu "add" dalam rangkaian kita. Sepatutnya kita "add" kawan-kawan saja, tapi sekarang ini semua nak masuk dan saya pun control, tak terima semua.

Yang pasti, kita tidak boleh lari daripada perkembangan dunia ICT dan fb merupakan antara wadah yang kita tidak boleh tercicir. Kita hidup dalam suasana dunia baru dan perlu mengikuti perkembangan semasa.

Sememangnya, ada keburukan di sebalik kecanggihan teknologi ICT seperti ini, tapi ia jangan dilihat sebagai penghalang untuk mengguna kaedah baru ni.

Saya teringat kisah seorang yang minta di "add" yang saya tidak kenal dan dia tanya: "Betulkah ini Dato Seri Salleh?" dan saya kata ya. Dia mungkin ingat orang lain handle fb saya.

Yang agak menyedihkan kita adanya segelintir manusia menggunakan kemudahan dan kecanggihan FB itu untuk tujuan tertentu.. Lazimnya, orang-orang yang kita "add" adalah kawan-kawan dan mereka sepatutnya berlagak sedemikian, tetapi ada satu atau dua orang yang bermotif lain dan mereka yang bersikap begitu bukanlah kawan sejati. Orang semacam ini kita "delete" saja dari senarai rangkaian kita dan selesai cerita!

Hakikatnya, fb telah membawa gelombang baru dalam dunia ICT dalam masyarakat kita.

No comments: