Translate

Tuesday, September 8, 2009

TWITTER SEBAGAI KEPERLUAN ERA DUNIA TANPA SEMPADAN


SAYA dan isteri sudah dua hari berada di Brisbane, Australia, kerana menghadiri majlis penerimaan anak sulung kami, Syarulnizam, sebagai Pengamal Undang-undang di Queensland.

Penerbangan kami dari Kota Kinabalu pada Ahad lalu transit selama kira-kira satu setengah jam di Bandar Seri Begawan.

Dan sementara menunggu penerbangan sambungan, saya sempat update maklumat dalam laman blog mikro, Twitter, dengan menulis ringkas: "Sampai Brunei dan flight ke Brisbane jam 11.10 pagi" Sesampai di Brisbane, saya menambah maklumat dalam Twitter lagi dengan menulis: "Tiba di Brisbane, kami tinggal di Royal Albert Hotel."

Demikianlah mudah dan pantasnya maklumat dapat disalurkan menerusi alam siber pada era dunia tanpa sempadan kini. Biarpun berlainan waktu dan berjauhan tempat, Twitter mendekatkan semua orang yang mempunyai kemudahan capaian internet.

Sebelum kami berangkat pun, saya sudah memasukkan dalam "Twitter Updates"(www.twitter.com/sallehsaid) blog saya mengenai perjalanan saya ke Australia ini serta program-program yang bakal dihadiri, sekali gus memudahkan orang ramai mengetahui program dan pergerakan saya.

Bagi penduduk di kawasan Kota Belud di mana saya menjadi Ketua Umno di bahagian tersebut, diari dalam Twitter itu memudahkan mereka yang ada urusan menemui saya di mana-mana acara saya hadiri.

Twitter, sebagaimana juga rangkaian sosial popular, Facebook (fb) merupakan satu lagi kaedah komunikasi yang cepat dan mudah, yang mendekatkan banyak orang serta membolehkan kita mengetahui perkembangan semasa yang berlaku.

Seperti juga fb, saya join, register dan kendalikan sendiri Twitter menerusi laptop dan telefon bimbit Blackberry. Kini sudah menjadi satu kebiasaan bagi saya melayari fb dan mengemaskini Twitter setiap kali ada kesempatan.

Di Sabah, hampir keseluruhan kawasan mempunyai akses, sama ada menerusi broadband mahupun talian telefon bimbit. Jadi, mudahlah bagi kita berkomunikasi biarpun dalam kenderaan yang sedang bergerak.

Seperti yang saya nyatakan dalam tulisan sebelum ini bahawa fb dan Twitter merupakan satu wadah interaksi masyarakat. Malahan, dalam fb semua orang boleh berdebat dan berinteraksi mengenai sesuatu topik yang dibangkitkan. Misalnya, selepas saya "post" gambar bersama Nizam dalam fb sejurus selesai majlis pada Isnin, ramai orang dari Malaysia, khususnya Sabah memberikan komen dan mengucapkan tahniah (walaupun tidak bersemuka) atas kejayaan anak sulung lelaki kami yang kini bergelar peguam, sedangkan saya dan isteri masih berada di negara Kangaroo ini.

Sesungguhnya, generasi hari ini tidak boleh buta internet. Semua orang kena belajar ICT supaya kita tidak ketinggalan dalam perlumbaan dunia siber.

Internet bukan lagi untuk golongan berada saja, sebaliknya harus dijadikan sebagai satu keperluan semua peringkat masyarakat. Saya melihat semakin ramai orang, termasuk kalangan orang politik menggunakan saluran ICT untuk berkomunikasi. Dulu mereka membangunkan laman web dan pangkalan data kawasan, kemudian mewujudkan blog sendiri dan kini mendaftar dalam fb, Twitter dan MySpace.

Saya adalah antara yang terawal mewujudkan laman web, iaitu www.keruak.com pada 2006, disusuli blog menerusi www.sskeruak.blogspot.com.

Selamat belayar dalam dunia siber!

No comments: