Translate

Saturday, October 10, 2009

BUKU "MENERAJU PERUBAHAN" SEDIA KE PASARAN



SEKALI lagi, saya mengambil keputusan membukukan tulisan-tulisan saya dalam laman web dan blog sepanjang kira-kira dua tahun lalu. Selain memperkayakan khazanah bacaan, saya berharap buku ini menjadi himpunan maklumat dan ilmu yang dapat dikongsikan bersama.

Buku terbaru berjudul "MENERAJU PERUBAHAN" ini sudah siap dicetak dan kini boleh ditempah secara on-line atau alamat di penghujung catatan ini.

Sebahagian daripada artikel ini turut disiarkan oleh akhbar tabloid mingguan, Buletin Rakyat, yang berpejabat di Kuala Lumpur.

Mengandungi 101 artikel, buku MENERAJU PERUBAHAN ini merupakan kompilasi kedua saya selepas yang pertama bertajuk "CATATAN SEBUAH PERJALANAN" pada September 2007. Kandungannya lebih banyak, isu yang ditulis juga lebih luas skopnya, merangkumi pelbagai topik semasa yang berlaku di persekitaran kehidupan kita.

MENERAJU PERUBAHAN dipilih sebagai judul buku ini bertujuan mengajak pembaca supaya sentiasa bersikap terbuka, berpandangan global dan berfikir `di luar kotak'. Kita tidak lagi boleh menyempitkan pemikiran kerana ia boleh menghalang ke arah kemajuan, terutama dalam konteks dunia yang penuh persaingan ini.

Saya membukukan tulisan-tulisan dalam laman web dan blog itu memandangkan masih ada antara masyarakat kita tidak mempunyai akses kepada dunia internet atau tidak berkesempatan melayarinya. Justeru. dengan membukukan tulisan-tulisan itu, sudah tentu lebih ramai dapat mengikuti catatan saya, sekali gus menyelami hati dan pendirian saya mengenai pelbagai isu.

Sebahagian daripada frasa-frasa dalam buku ini diubah suai sedikit untuk dipadankan dengan sifatnya sebagai sebuah buku tanpa mengubah maksud dan mesej dalam tulisan asal saya. Gambar asal dalam laman web dan blog pula digantikan dengan gambar hiasan mengenai aktiviti dan program saya.

Yang jelas, apa yang saya huraikan dalam tulisan-tulisan ini adalah berdasarkan pengamatan dan pengalaman di sepanjang jajaran kehidupan. Ia umpama sebuah catatan perjalanan sebagaimana judul buku pertama saya dahulu.

Gelagat manusia yang saya temui antara yang menginspirasikan saya ketika menulis. Saya memerhati dan menganalisa karektor manusia yang saya akrabi di setiap kawasan yang saya singgahi. Memang demikian sifat saya, suka berjalan-jalan sendirian atau bersama keluarga, kerana dari perjalanan itu kita dapat mengutip banyak pengalaman.

Buku ini diterbitkan dalam waktu yang agak singkat. Justeru, jika ada kesilapan yang tidak disengajakan atau kekurangan yang tidak menyenangkan, saya ingin memohon berbanyak kemaafan terlebih dahulu.

Tempahan boleh dibuat menerusi emel: ichong69@yahoo.com atau telefon 019-9911119 atau 088-423954 dan fax 088-426420.

\Semoga buku ini memanfaatkan kita semua. Selamat membaca!

No comments: