Translate

Tuesday, November 17, 2009

SEKETIKA BERSAMA DATUK SERI MUSA AMAN



Kunjungan hormat saya ke atas Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman dan majlis ringkas pelancaran buku saya "Meneraju Perubahan" pagi Isnin lalu, yang sepatutnya hanya 15 minit berlarutan lebih sejam.

Majlis diadakan di pejabat Ketua Menteri di Dewan Undangan Negeri Sabah kerana kebetulan ketika itu dewan sedang bersidang membahas Bajet 2010 yang dibentangkan oleh Ketua Menteri selaku Menteri Kewangan.

Mulanya kunjungan itu dijadualkan jam 12 tengah hari, tetapi kemudian diawalkan jam 11 pagi dan saya tiba 20 minit lebih awal. Seperti dijanjikan, Datuk Seri Musa berdiri di pintu pejabatnya, menjemput saya masuk. Saya bersalam dengannya. Kemudian dia mempersilakan saya duduk.

Saya memberitahu Ketua Menteri tujuan kunjungan itu, lalu menyerahkan kepadanya dua naskhah buku yang saya bawa bersama. Datuk Seri Musa membuka dan membelek-belek buku tersebut sepintas lalu. Di suatu halaman, dia terhenti seketika. Dia menunjukkan kepada saya tentang gambar kami berdua di satu acara . Datuk Seri Musa nampak tertarik dan tersenyum melihat gambar kami itu.

Demikianlah suasana dan kemesraan layanan Ketua Menteri kepada saya. Selepas saya menyerahkan cenderahati buku tersebut, pegawai lain dan wakil-wakil media pun meninggalkan kami berdua saja di ruang pejabat itu.

Perbualan kami bersambung-sambung mengenai pelbagai hal. Daripada cerita dan kisah Adun yang mengambil bahagian dalam perbahasan sidang Dewan ketika itu, hinggalah kepada soal-soal politik dan urusan negeri.


Kami sempat berbincang banyak perkara, khususnya yang bertujuan memantapkan parti di Sabah. Sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, saya sememangnya mudah bekerja dengan Datuk Seri Musa kerana saya faham caranya bekerja. Yang penting kami sependapat bahawa soal perpaduan mesti diutamakan. Kami berbincang bagaimana cara merapatkan hubungan kepimpinan di semua peringkat. Dan memberi tumpuan membantu melaksanakan agenda pembangunan negeri Sabah.

Secara peribadi, kami sememangnya begitu rapat sejak dahulu walaupun ada usaha-usaha pihak tertentu merenggangkan hubungan kami. Keluarga saya, termasuk almarhum ayahnda saya juga kenal rapat serta mempunyai hubungan cukup baik dengan Ketua Menteri.

Daripada perbualan kami itu, Datuk Seri Musa sememangnya mempunyai perancangan jangka panjang memajukan rakyat dan negeri ini. Dia begitu komited mahu menentukan halatuju kemajuan dan pembangunan yang diperkenalkannya dahulu itu mencapai matlamat.

Sambil bercerita, kami minum kopi panas yang dihidangkan. Tanpa disedari, rupanya kami sudah berbual dengan begitu lama dan ada temujanji lain sedang menunggu giliran berjumpa dengan Ketua Menteri. Saya kemudian memohon mengundur diri, sambil mengucapkan berbanyak-banyak terimakasih atas kesudian menerima kunjungan saya dan seterusnya melancarkan secara simbolik buku saya itu.

No comments: