Translate

Saturday, December 5, 2009

BTN BUKAN PENTAS POLITIK UMNO

Agak lama juga saya tidak membuat catatan baru di sini. Bukannya disengajakan, tapi sibuk dengan urusan haji di Tanah Suci.

Selama berada kira-kira dua minggu lebih di sana, saya sesekali juga melayari internet untuk mengikuti perkembangan di tanah air. Tetapi tidak berkesempatan membuat catatan.

Saya dan isteri tiba di tanah air pada Jumaat lepas. Penerbangan kami singgah di Kuala Lumpur sebelum sampai di Kota Kinabalu.

Semasa dalam penerbangan balik ke tanah air, saya pun tidak melepaskan peluang membaca surat-surat khabar kebangsaan.

Nampaknya, banyak juga isu-isu yang menarik berlaku sepanjang dua tiga minggu lepas.

Antaranya isu kursus Biro Tata Negara (BTN), krisis dalaman MCA, cerita Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat, dan terbaru peletakan jawatan anak Tan Sri Taib Mahmud, iaitu Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman, sebagai Timbalan Menteri Pelancongan.

Namun, yang menyenangkan hati saya, di Sabah tidak ada isu- isu besar dan panas, sama ada berkaitan kerajaan mahupun politik.

Alhamdulillah. Suasana politik yang terus stabil ini membolehkan kerajaan Sabah memberi tumpuan terhadap usaha melaksanakan program pembangunan untuk rakyat.

Pastinya, kestabilan politik ini terhasil daripada sokongan semua parti komponen dan dokongan rakyat yang berdiri teguh di belakang kepemimpinan kerajaan.

Di ruangan kali ini, saya ingin mengulas sedikit mengenai isu BTN. Saya tertarik untuk memberi pandangan dalam hal ini kerana saya sendiri secara peribadi pernah menyertai kursus anjuran badan tersebut.

Pada saya, apa yang diperolehi melalui kursus tersebut ialah ilmu yang amat memberi manfaat dan membantu membangkitkan semangat nasionalisma.

Fakta-fakta sejarah yang tepat dan isu-isu semasa yang dijelaskan sesungguhnya boleh membuka minda dan memberi inspirasi, justeru ia sesuai untuk difahami.

Pada saya, pihak-pihak tertentu sengaja mempolitikkan isu BTN ini untuk mengalihkan perhatian masalah dalaman parti mereka. Ia merupakan propaganda pembangkang menanguk di air keruh.

Saya setuju bahawa di bawah kepimpinan baru, maka kokurukulum ditambah dengan penjelasan berkaitan dasar 1Malaysia.

Bagi saya, BTN tetap relevan dalam usaha untuk menanam semangat patriotisme dan nilai-nilai murni di kalangan rakyat, termasuk berkaitan perlembagaan negara, ketaatan kepada Kesultanan Melayu dan pemerintah untuk menjamin kesejahteraan rakyat.

Kritikan dan tohmahan kerajaan dan Umno untuk mempengaruhi pemikiran pesertanya adalah tidak berasas. Kerana yang jelas, pendekatan yang dilaksana BTN adalah untuk memberi kesedaran, ilmu serta bimbingan tentang kaedah kehidupan bernegara.

Pertamanya, kursus-kursus anjuran BTN bukan hanya untuk orang Melayu sahaja tetapi semua bangsa yang memegang tiket warganegara. Justeru, BTN konon sebagai pentas politik Umno semata-mata adalah tidak tepat.Tenaga pengajar atau fasilitator terlatih memberi penerangan mengenai pelbagai bentuk ancaman keselamatan negara, selain menekankan pentingnya soal keamanan dan perpaduan dipertahankan.

Saya percaya mereka yang pernah mengikuti kursus anjuran BTN akan sependapat bahawa mereka mendapat banyak manfaat daripadanya.

Pengalaman yang diperolehi tidak mungkin dapat difahami sebegitu mendalami biarpun tertulis dalam buku teks yang diguna pakai dalam sukatan pelajaran.

Perbincangan dalam kumpulan menerusi sesi perbincangan juga mendekatkan peserta mengenai makna perpaduan, keharmonian dan kesejahteraan hidup. Ini tidak mungkin dapat diselami jika tidak diikuti secara mendalam.

Realitinya, BTN tetap relevan dan merupakan medium yang realistik untuk membawa kemakmuran serta kemajuan kepada negara kita.

Saya merumuskan bahawa ia merupakan pentas terbaik yang cukup objektif serta mampu membawa kemajuan kepada negara kita dalam jangka masa panjang.

No comments: