Translate

Wednesday, March 30, 2011

BERKONGSI KISAH KEHIDUPAN PENJAJA

Bergambar bersama ahli jawatankuasa PPBPBS selepas majlis perasmian mesyuarat agung persatuan itu.

BARU-BARU ini, saya telah merasmikan mesyuarat tahunan Persatuan Penjaja Bumiputera Pantai Barat Sabah (PPBPBS). Persatuan ini memang aktif sejak dulu. Ahlinya penjaja kecil-kecilan. Berasal dari berbagai pelosok daerah. Mereka terdiri daripada peniaga yang menjalankan berbagai jenis perniagaan, daripada berjualan buah-buahan hingga kepada pemasaran kraftangan. Semuanya produk tempatan.

Menariknya, persatuan ini dipimpin oleh seorang wanita. Presidennya, Puan Lipah Haji Mad, telah berjaya memimpin dan meletakkan asas kewangan persatuan dengan kukuh untuk faedah ahli-ahlinya. Kepimpinannya diterima, malah mendapat sokongan kuat ahlinya yang berjumlah hampir 600 orang.

Saya menerima jemputan mereka untuk merasmikan mesyuarat itu kerana kisah kehidupan penjaja sesuatu yang menarik untuk dikongsikan bersama. Walaupun mereka cuma penjaja dan peniaga kecil, tapi peranan mereka besar. Mereka adalah pembekal utama hasil produk kampung, misalnya buah-buahan seperti pisang, kelapa dan tembikai.

Tempat mereka berniaga menjadi tumpuan penduduk dan pelancong. Hasil perniagaan kecil mereka turut sama menyumbang kepada pembangunan ekonomi. Mereka merupakan penggerak dan nadi penting kepada ekonomi.

Dalam ucapan saya pada hari itu, saya nyatakan kepada mereka bahawa mana-mana negara atau negeri yang saya lawati, saya pasti ke kawasan penjaja berniaga. Saya berasa seronok ke tempat-tempat seperti itu kerana di situ mencerminkan suasana masyarakat setempat.

Saya pernah membuat catatan mengenai pengamatan saya tentang kegigihan peniaga dan penjaja di Bukit Kayu Hitam, sempadan Malaysia-Thailand (ketika lawatan saya bersama Yayasan Kebajikan Suria), juga tentang kebijakan peniaga di China tawar-menawar menggunakan `calculator' memujuk pembeli (ketika lawatan saya bersama Kelab Golf dan Rekreasi Kota Belud) dan bagaimana peniaga wanita di Tanah Abang, Jakarta berbahasa menawarkan kain borong kepada pelancong (ketika lawatan saya bersama jawatankuasa Usbo).

Tempat atau kawasan penjaja berniaga mempunyai peranan penting. Kerana ia menjadi tumpuan pelancong meninjau barangan untuk dibeli, maka secara langsung ia memberikan imej negeri dan masyarakat kita. Persepsi orang luar terhadap masyarakat tempatan bermula di situ. Bagaimana sikap dan penampilan, layanan dan cara berkomunikasi kita, maka demikianlah gambaran orang luar terhadap kita.

Oleh yang demikian, saya berpesan kepada para penjaja yang hadir pada hari itu, supaya sentiasa berdedikasi dalam mencari rezeki. Selain bekerja untuk menampung perbelanjaan keluarga, para peniaga dan penjaja kecil hendaklah memberikan refleksi yang sebaik-baiknya.

Soal kebersihan, kesihatan dan keselesaan kepada pengunjung juga harus diberi keutamaan oleh para penjaja dan peniaga pada premis perniagaan masing-masing. Tempat yang bersih boleh menarik kedatangan pengunjung berulang.

Kepada persatuan itu, saya nyatakan kepada mereka betapa kerajaan negeri di bawah kepemimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Hj Aman, sentiasa bersikap prihatin terhadap kebajikan golongan peniaga dan penjaja kecil di negeri ini.

Justeru, yang penting bagi persatuan berpandangan jauh dan terbuka, melihat peluang dan potensi yang boleh diceburi bagi memajukan ekonomi keluarga. Satu daripada cadangan yang saya lontarkan hari itu ialah supaya dikaji kemungkinan melantik Majlis Penasihat bagi persatuan untuk memberi nasihat, idea dan input bagi memajukan lagi persatuan penjaja ke arah yang lebih cemerlang.

Majlis Penasihat tersebut boleh dianggotai oleh agensi berkaitan seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga(Tekun) yang boleh menunjuk ajar, membimbing dan membantu golongan penjaja.

Apapun, sumbangan golongan peniaga dan penjaja kecil mempunyai signifikan besar kepada imej dan ekonomi negeri mahupun negara keseluruhannya.

No comments: