Translate

Tuesday, May 15, 2018

Perubahan yang mesti


Salleh Said Keruak

Satu-satunya hal yang tetap dalam hidup adalah perubahan. Itu sendiri satu percanggahan kerana jika ia tetap maka ia tidak berubah. Dan tidak mudah menerima perubahan kerana manusia secara semula jadi tahan terhadap sebarang perubahan. Kebanyakan ingin mengambil jalan yang kurang rintangan seperti meniti sungai yang mengalir menuju ke laut. Tetapi seseorang tidak boleh mengelakkan perubahan seperti yang tidak dapat mengelakkan kematian. Akhirnya ia datang untuk kita semua.

Sudah tentu, perubahan tidak semestinya lebih baik tetapi ia tetap akan berlaku. Apa yang dahulunya empayar yang besar seperti Greece, Portugal, Sepanyol, Rom dan sebagainya tetapi pada hari ini berada di ambanh keruntuhan. Namun, satu perkara yang pasti adalah bahawa semua empayar besar yang kini hilang tidak akan menjadi empayar yang hebat semula. Sebaik sahaja ia hilang, ia hilang untuk kebaikan.

Kita perlu menerima perubahan ketika ia sampai kerana menentangnya adalah seperti melawan arus, satu usaha yang sia-sia. Dan kita perlu memberi masa untuk membuktikan sama ada perubahan itu baik atau buruk. Dan jika ia buruk maka agen perubahan akan membawa perubahan lagi. Tetapi perubahan itu tidak akan membawa kita kembali kepada apa yang dulu kerana apa yang dulu tidak akan ada di sana. Itulah kelemahan perubahan.

No comments: